• JAK WSPOMAGAĆ POŻEGNANIE Z DZIECKIEM, JAK POMÓC SOBIE I MALUSZKOWI?

      •  

         

        POŻEGNANIA

         

         

        Wspomaganie

                                         Utrudnianie

        • Ważnym elementem jest mieć czas i nie poganiać dziecka, dać mu tyle czasu ile potrzeba.
        • Przytul, ucałuj, ale zrób to tylko raz, im szybszy czas pożegnania tym łatwiej dla Was.
        • Przygotuj dziecko na wizytę w placówce, mogą posłużyć do tego bajki, książki, rozmowa. Ważne, żeby odbywało się to w domu,a nie już w szatni żłobka.
        • Jak najszybciej opuść salę.
        • Tulenie dziecka przez dłuższy czas.
        • Prowadzenie rozmów przed salą, które nie sprzyjają dobrym efektom.
        • Nasłuchiwanie pod drzwiami lub obserwacja dziecka w drzwiach sali.
        • Powtarzające się pożegnania.
        • Wejście na salę razem
          z dzieckiem, zapewnisz, że możesz tam być z pociechą, a kiedy okaże się co innego, wprowadzisz je
          w zakłopotanie.

         

         

         

        CODZIENNOŚĆ

         

         

        Wspomaganie

                                         Utrudnianie

        • Warto zastosować identyczny schemat dnia codziennego, który ułatwi pożegnanie, np.: przytulenie, czy buziak.
        • Warto zabrać ze sobą jakąś przytulankę, pieluszkę.
        • Pośpieszanie dziecka, czy wprowadzanie chaosu.

         

        KOMUNIKATY

         

         

         

        Wspomaganie

                                         Utrudnianie

        • Zadowolenie rodzica i pozytywne nastawienie.
        • Pewny głos, bez obaw, dziecko je wyczuwa.
        • Słowa otuchy wsparcia, m.in. baw się dobrze, miłego dnia.
        • Przyjazne nastawienie do Pań Opiekunek i pracowników żłobka.
        • Strach ze strony rodzica, pewne obawy, które są czytelne również dla pociechy.
        • Wypowiadanie słów typu (przykro mi muszę iść do pracy, Ty tu musisz zostać).
        • Agresja, złość przelewana na dziecko, m.in. nie histeryzuj, idź już.

         

        PRAWDA i tylko PRAWDA

         

         

        Wspomaganie

                                         Utrudnianie

        • Nie ukrywanie niczego, co może spotkać dziecko.
        • Dotrzymywanie obietnic np.: zabiorę Cię dziś na lody.
        • Niepotrzebne okłamywanie dziecka, m.in. pójdę na chwilę do sklepu i zaraz wrócę-wzbudza to niepokój u dziecka.
        • Unikanie pożegnania
          z dzieckiem, typowa ucieczka rodzica, która na skutek tego zachowania zmartwi dziecko, poczuje się porzucone, tym samym może wyrażać swój strach, brak bezpieczeństwa.
        • Niedotrzymywanie słowa, m.in. dziś przyjdę po Ciebie przed obiadem.

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        ZROZUMIENIE, CZAS, CIERPLIWOŚĆ

         

         

        Wspomaganie

                                         Utrudnianie

        • Poświęcanie dużo czasu na zapewnienie, co można robić będąc w żłobku.
        • Przygotowanie się na kontakt z nowym otoczeniem wspólnie z dzieckiem.
        • Niepanikowanie, a pełen spokój.
        • Czułość, uśmiech, przytulenie.
        • Brak czasu dla dziecka, brak zapoznania dziecka z nowym miejscem.
        • Poganianie.
        • Wzbudzanie lęku u dziecka poprzez agresywne sugestie (jak zaraz tam nie wejdziesz to nie przyniesiemy więcej samochodu).

         

        WEJŚCIE DO SALI NA WŁASNYCH NOGACH

         

         

        Wspomaganie

                                         Utrudnianie

        • Warto wytłumaczyć dziecku, że tak jak i poza żłobkiem, tak w drodze do domu trzeba iść samodzielnie, nie na rękach rodzica.
        • Umowa słowna, która będzie zrealizowana
          w podanym czasie.
        • Zabawa w kto pierwszy.
        • Płaczące dziecko, na rękach u mamy, czy taty, które trzeba odebrać z objęć rodzica.
        • Rozmowa rodziców z innymi rodzicami na temat dziecka, negatywnych sytuacji, m.in. ocenianie. Drogi Rodzicu dziecko wszystko słyszy, co więcej rozumie.

         

        NAJWAŻNIEJSZE TO UFNOŚĆ SOBIE I PANIOM/CIOCIOM

         

        ODDAJĄC W NASZE RĘCE PAŃSTWA POCIECHĘ, CHCEMY ŻEBYŚCIE PAŃSTWO WIEDZIELI, ŻE MY WIEMY JAK PRACOWAĆ, BY DZIECKU BYŁO MIŁO, PRZYJEMNIE I ROZWIJAŁO SIĘ ADEKWATNIE DO POTRZEB. BUDUJMY WSPÓLNIE BEZPIECZEŃSTWO.

      • ADAPTACJA DZIECKA W ŻŁOBKU

      • Adaptacja dziecka w żłobku jest procesem związanym z przyzwyczajaniem się do nowego środowiska i otoczenia, pogodzeniem z rozłąką z rodzicami, nabraniem gotowości emocjonalnej i psychicznej do przetrwania tej rozłąki. Proces ten dotyczy wszystkich dzieci, jest przejściowy, trwa od dwóch tygodni do miesiąca.

        Jej przebieg zależny jest od kilku czynników:

        • z kim przebywało dziecko przed zapisaniem do żłobka?
        • jak silna emocjonalna wieź łączy dziecko z rodzicami?
        • czy przed żłobkiem miało kontakt z rówieśnikami i jak intensywny?
        • czy zostawało pod opieką osób trzecich?

        Adaptację przechodzą także rodzice, którzy muszą pogodzić się z sytuacją oddania własnego dziecka pod opiekę obcych osób, pokonać własne poczucie winy, niechęć, niepokój, strach. Potrzebują czasu zanim przestaną myśleć jak radzi sobie ich maleństwo, czy niczego mu nie brakuje, czy ma zaspakajane wszystkie potrzeby.

        Emocje odczuwane przez rodziców są kluczowym aspektem przebiegu adaptacji u dziecka. Rodzic powinien mieć nastawienie pozytywne, przyjazne, wspierać dziecko w trudnych dla niego chwilach. Dawać poczucie bezpieczeństwa i pewność, że decyzja zapisania dziecka do żłobka jest słuszna.

        Podczas pierwszych dni pobytu, rodzice odczuwają niepokój, niepewność, rozżalenie, strach, lęk, są to zupełnie normalne reakcje. Trzeba jednak pamiętać, że dzieci doskonale wyczuwają nastroje własnych rodziców, kiedy oni są niepewni, niespokojni, dzieciom trudniej pogodzić się z rozłąką i przystosować do nowej sytuacji.

        Pobyt dziecka w żłobku jest dla niego bardzo silnym przeżyciem, radykalnym zmianom ulega dotychczasowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym. Potrzeba czasu na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji, odmiennego niż dotychczas harmonogramu dnia, współpracy w grupie rówieśniczej, spożywania wspólnych posiłków, leżakowania, hałasu, szumu, różnorodności zabaw.

        Na dzieci spada ciężar gotowości i dojrzałości społeczno-emocjonalnej, której dotychczas się od niego nie wymagało. W związku z tak dużą zmianą w życiu, u dzieci mogą pojawić się różnego rodzaju objawy psychosomatyczne związane z adaptacją.

        Do najczęściej występujących możemy zaliczyć:

        • płaczliwość, rozdrażnienie, wpadanie w histerię;
        • labilność emocjonalna- częste zmiany nastrojów;
        • trudności ze spaniem, częste wybudzanie się, niespokojne wiercenie;
        • napady agresji, buntu, sprzeciwy, popychanie, bicie, rzucanie się na ziemię;
        • zmniejszenie apetytu (całkowite odmawianie jedzenia) lub jego wzmożenie;
        • wymioty, bóle brzucha, biegunka;
        • apatia, lękliwość, zahamowanie emocjonalne;
        • regres- cofnięcie się nabytych już umiejętności (powrót do wypróżniania się w pieluchy itp.);

        Pojawienie się objawów jest zależne od stopnia dojrzałości układu nerwowego dziecka, dojrzałości emocjonalnej, progu odporności psychicznej, jak również umiejętności przygotowania dziecka do żłobka.

        W pierwszych dniach, tygodniach pobytu w żłobku z pewnością większości dzieciom towarzyszy płacz, rozdrażnienie, niekiedy histeryczne tupanie nogami. Dziecko, które nagle znalazło się w nieznanym środowisku, czuje się zagubione i nieszczęśliwe. Nie potrafi zaakceptować tego, co proponują opiekunowie, odrzuca wszystkie zachęty zabawy, pocieszenia, podejmowane rozmowy. Wielkim przeżyciem staje się spożywanie posiłków, układanie do snu na leżaku tak innym od własnego łóżeczka. Następuje strach przed niemożnością powrotu do domu, do mamy, taty, babci, ulubionej lalki, misia. Zanim maluch pokona lęk i przyzwyczai się do planu dnia, jego naturalną reakcją jest płacz. Mały człowiek, zwłaszcza, gdy jeszcze nie potrafi mówić, ma prawo płakać. W ten sposób komunikuje się z nami. Płaczem opowiada o swoich potrzebach, o napięciu, jakiego doświadcza, o swoich odczuciach. By dać znać innym wokół co czuje, jakie emocje mu towarzyszą. To co musimy w tej sytuacji zrobić to pozwolić mu płakać – jest to jedyny naturalny sposób, w jaki dziecko pozbywa się nagromadzonych wewnątrz emocji i napięć.

        Kilka wskazówek pomocnych w adaptacji:

        1. Trzeba pamiętać, że w pierwszych dniach pobyt dziecka w żłobku powinien być krótki, stopniowo należy przyzwyczajać go do rozłąki z rodzicem. 
        2. Pożegnanie z maluchem zawsze jest bardzo trudne dla wszystkich również dla rodziców, dlatego ważne aby trwało jak najkrócej. Przedłużanie przytulania, całowania powoduje, że dziecko jeszcze mocniej koncentruje się na swoich emocjach i płaczu.
        3. Gdy dziecko weszło już na salę i pożegnało się z rodzicem, ważne jest aby nie stać w drzwiach i nie zaglądać ponownie na salę. To powoduje ponowne rozdrażnienie i podtrzymanie emocji żalu i rozpaczy.
        4. W pierwszych tygodniach można pozwolić maluchowi na zabieranie ze sobą ulubionej zabawki, misia, kocyka, która zapewnia poczucie bezpieczeństwa i kojarzy się z domem. W momencie kiedy dziecko przyzwyczai się do żłobka należy stopniowo ograniczać zabawki np. zostawiać w szatni na półce.

         

        Najważniejszym aspektem pomyślnego przejścia adaptacji jest zaufanie do placówki oraz opiekunów. Słuchanie porad i współpraca między personelem, a rodzicami. Zaufanie, dobre zdanie oraz pewność podjęcia dobrej decyzji są kluczem do prawidłowej adaptacji dziecka do żłobka.

    • Kontakt

      • Nazwa żłobka: Żłobek Miejski Nr 4 w Gorzowie Wielkopolskim
      • Adres żłobka:
        ul. Generała Stanisława Maczka 23
        66-400 Gorzów Wielkopolski
        Poland
      • E-mail żłobka: kontakt@zlobek-gorzow.pl
      • NIP: 5993194815
      • REGON: 366439092
      • Adres epuap: /zlobek4gorzow/SkrytkaESP
      • Główny telefon: +48 536305658
      • Inne numery telefonu:
        Grupa 1: +48 577 128 001
        Grupa 2: +48 577 128 002
        Grupa 3: +48 577 122 003
        Grupa 4: +48 577 124 004
        Grupa 5: +48 577 218 005
        Grupa 6: +48 577 282 006
        Grupa 7: +48 577 681 007
      • Dyrektor:
        Dorota Fabianowicz
      • Godziny otwarcia:
        pon.-pt
        6:30 - 16:30
  • Biuletyn Informacji Publicznej
  • Deklaracja dostępności
  • RODO
  • Tekst łatwy do czytania