Decyzja zapisania dziecka do żłobka jest dla każdego rodzica bardzo trudna. Powinien on dokładnie przemyśleć, zastanowić się czy maluch jest gotowy na rozłąkę z najbliższymi. Aby ułatwić dziecku oraz sobie podjęcie tej decyzji, ważne jest aby przygotować odpowiednio malucha na ogromną zmianę jaka go czeka. Miesiące wakacyjne są odpowiednim czasem na naukę samodzielności, samoobsługi, gotowości społecznej i emocjonalne, po to, aby zmniejszyć stres, napięcie, które pojawi się w pierwszych tygodniach uczęszczania do żłobka.
Oddział I – Pszczółki
- Wprowadzaj mleko zastępcze i kaszę
Bardzo ważne jest aby najmłodszym dzieciom (20 tydzień życia) wprowadzać mleko zastępcze, modyfikowane lub kaszki. Dziecko, które zaczyna uczęszczać do żłobka musi dodatkowo spożywać mleko inne niż mleko matki, aby prawidłowo zaspokajać potrzebę głodu.
- Ucz dziecko samodzielności w jedzeniu i piciu
Od najwcześniejszych miesięcy życia (12 miesiąc życia), ucz własne dziecko samodzielności w jedzeniu i piciu. Bardzo ważne jest, aby maluch, który pójdzie do żłobka potrafił samodzielnie posługiwać się łyżką i pił z kubka. Dzieci po 1 roku życia nie piją już mleka modyfikowanego ani kasz mleczno-ryżowych, są przyuczane do mleka krowiego (jeśli nie wyklucza tego dieta) zup mlecznych oraz kanapeczek. Ucz dziecko picia łyżeczką z kubeczka, postaraj się ograniczyć picie z butelki przez smoczek.
- Ucz gryźć oraz przeżuwać stałe pokarmy
Jeśli do tej pory dziecko jadło tylko miksowane zupki i przecierki, najwyższy czas aby wprowadzać pokarmy, które zacznie gryźć.
Dobrze jest wprowadzać również nowe potrawy oraz smaki, dzieci, które do tej pory nie jadły „czegoś” w domu, nie zechcą spróbować tego w żłobku od razu uznają to za niesmaczne lub niezjadliwe.
- Oduczaj od trzymania na rączkach
Dzieci po 1 roku życia nabierają sprawności ruchowej, zaczynają pionizować postawę ciała, stawiać pierwsze kroki. W żłobku mają dużą przestrzeń do swobodnego raczkowania, pełzania, chodzenia, biegania. Zachęcamy dzieci do ekspresji ruchowej, która stymuluje rozwój motoryki dużej. Bawimy się na dywanie zabawkami interakcyjnymi. Dziecko, które nauczone jest ciągłego noszenia na rączkach w ścisłej bliskości z mamą, ma duże trudności w pokonaniu lęku i strachu związanego z zabawą wśród innych dzieci na dywanie.
- Oduczaj zasypiania na rękach
Przyzwyczaj dziecko do zasypiania w bujaczku, wózku lub łóżeczku. W żłobku dzieci leżakują o odpowiedniej porze dnia, każde z nich ma swój leżaczek lub łóżeczko. Dzieci młodsze śpią w wózkach lub bujaczkach. Bardzo trudno jest im zasnąć jeśli w domu usypiają na rękach mamy lub taty, albo z rodzicami w jednym łóżku.
Oddział II – Kotki, Oddział III – Żabki, Oddział IV – Sówki
- Ucz dziecko samodzielnego jedzenia
Przyzwyczajaj dziecko do spożywania posiłków przy wspólnym stole. W żłobku będzie siedziało przy jednym stoliku z innymi dziećmi. Ucz samodzielnego jedzenia – nie wyręczaj w posługiwaniu się łyżką. Na początku zapewne będzie miało trudności w utrzymaniu łyżki, będzie się brudziło, rozlewało zupę, miej jednak cierpliwość i używaj śliniaków. W żłobku na pewno będzie przebierane, jeżeli się pobrudzi.
- Naucz pić z kubeczka
Dzieci, które uczęszczają do żłobka muszą umieć pić z kubeczka lub szklanki.
- Oduczaj od spania z rodzicami
Oduczaj swojego malucha od zasypiania z rodzicami w jednym łóżku. W żłobku dzieci śpią na leżaczkach, maluch będzie miał ogromne trudności z zaśnięciem jeśli w domu dotychczas zasypiał tylko w obecności rodziców.
- Ucz sygnalizowania potrzeb fizjologicznych
W miarę możliwości rozwojowych przyuczaj dziecko do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych, siadania na nocniczku kilka razy dziennie. Na początku osiągnięciem jest samo siedzenie przez kilka chwil, dopiero potem kojarzenie potrzeby fizjologicznej z nocnikowaniem.
Dzieci, które zbliżają się do 3 roku życia są rozwojowo gotowe na odrzucenie pieluchy i sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych również w nocy.
- Naucz dziecko komunikowania swoich potrzeb np. proszenia o dokładkę
Rodzice oraz najbliżsi dziecka rozumieją jego gesty, mimikę, specyficzne słowa, nazewnictwo czynności, naśladowanie potrzeb, w żłobku ten sposób komunikacji nie będzie zrozumiały. Musi upłynąć sporo czasu zanim Panie poznają dzieci. Dlatego przyuczaj dziecko do mówienia o swoich potrzebach językiem komunikacyjnym, zrozumiałym – nie na migi.
- Ucz dziecko koncentracji oraz zabawy
Poświęcaj dziecku czas na konkretną zabawę w ciągu dnia. Ucz budowania z klocków, przeglądania książeczek, omawiania obrazków i postaci z bajek. Baw się w zabawy manipulacyjne, układaj puzzle i układanki. Wymyślaj zabawy plastyczne przy stoliku, które tworzą konkretne dzieło. W ten sposób uczysz dziecko koncentracji uwagi, wydłużasz możliwość spokojnego wykonywania czynności, dotrwania do zakończenia zabawy. Dorośli powinni uczyć dziecko bardziej złożonych zabaw opartych na wspólnej radości i zadowoleniu.
- Zapewnij kontakt z rówieśnikami i innymi dziećmi (uspołeczniaj)
Pomyśl o tym, aby Twoje dziecko miało przed pójściem do żłobka kontakt z innymi rówieśnikami, korzystaj ze wspólnego placu zabaw, parku, kącików dla dzieci. Pomocne będzie zapraszanie rodziny, znajomych, przyjaciół do domu, lub organizowanie wspólnych wyjść z dziećmi np. na piknik, czy do lasu. Maluch będzie mógł spotkać się z innymi dziećmi i nauczyć z nimi współdziałać. Spostrzeże, że w grupie liczą się nie tylko jego potrzeby ale też innych, pozna zasady i reguły bycia w grupie. Te doświadczenia będą bardzo pomocne gdy znajdzie się w licznej grupie żłobkowej. Dzieci, które nie miały wcześniej zbyt wielu kontaktów w rówieśnikami w sali zabaw są lękliwe, izolują się stojąc na uboczu, boją się szumu, hałasu, nie potrafią skupić się na zabawie ani przebywać z innymi.
- Przygotuj na rozłąkę z mamą – zostawiaj pod opieką innych
Zadbaj o to, aby Twój maluch przed pójściem do żłobka zostawał na kilka chwil pod opieką innych, zaufanych osób. Powoli przyzwyczajał, że bez mamy i taty też można się dobrze czuć i wspaniale bawić. Pozostawanie pod opieką mniej znanych osób sprzyja późniejszej adaptacji do żłobka. Tłumacz swojemu szkrabowi, że będzie na jakiś okres dnia rozstawał się z Tobą i wtedy przebywał z innymi dziećmi, z którymi będzie się bawił.
Wskazówki, które pomogą rodzicom oraz dzieciom przetrwać najtrudniejsze chwile w żłobku:
- Jeśli dziecko uczęszczało wcześniej do żłobka, wytłumacz mu, że po okresie przerwy wróci do niego. Przypominaj mu miłe momenty, chwal za to, jak dobrze sobie radził. Przygotuj je na to, że teraz będzie w innej, starszej grupie, że będą nowe Panie i nowe zabawy.
- Wytłumacz dziecku dlaczego musi uczęszczać do żłobka, podaj prawdziwe powody – nie okłamuj go ani nie unikaj odpowiedzi.
- Nie lekceważ obaw dziecka, niech ma możliwość opowiedzenia o swoich lękach.
- Czytaj dziecku książeczki o podobnej tematyce – dziecka, które idzie po raz pierwszy do żłobka lub mierzącego się z podobną, trudną sytuacją . Możesz również ułożyć samodzielnie taką historyjkę z wykorzystaniem ulubionego bohatera swojego dziecka. Jeżeli dziecko będzie mogło razem z ulubioną postacią przeżywać podobne problemy, łatwiej będzie mu pokonać trudności z tym związane.
- Jeśli istnieje taka możliwość odwiedź placówkę razem z dzieckiem, pobawcie się razem, zapoznajcie się z opiekunkami, zobaczcie gdzie są sale, toalety itp.
- Nie używaj sformułowań typu „Jak pójdziesz do żłobka to będziesz jadł wszystko!”, „Tam nie będziesz tak rozrabiał” itp. Pogłębia to niechęć dziecka do nowego miejsca. Staraj się przedstawić mu żłobek w pozytywnym świetle, jako przyjazne miejsce, w który pozna nowe Panie, dzieci i zabawy.
- Nie pozwalaj, aby ktoś inny straszył dziecko żłobkiem lub wyrabiał w nim negatywne nastawienie, np. mówiąc „Bądź grzeczny, bo pójdziesz do żłobka”, „Mama Cię oddała do żłobka bo się źle zachowujesz”.
- Jeżeli dziecko przejawia w domu jakieś trudne zachowania lub ma specyficzne przyzwyczajenia, poinformuj o tym personel żłobka.
- W obecności dziecka nie krytykuj żłobka ani personelu. Podważasz bowiem jego zaufanie do miejsca i niszczysz autorytet opiekunek.
- Zachowaj konsekwencję w wysyłaniu dziecka do żłobka, mimo początkowych negatywnych reakcji, nieraz bardzo intensywnych.
- Istotne jest także, byś na moment posłania dziecka do żłobka nie planował/a innych, ważnych zmian w jego życiu. Może to bowiem powodować dodatkowe lęki i negatywne reakcje.
- Po powrocie do domu pozwól dziecku odreagować, opowiedzieć co się wydarzyło w żłobku. Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Poświęć mu swój czas i uwagę, pobaw się z nim, zabierz na spacer, poczytaj książkę i postaraj się, aby miało możliwość wyciszyć się przed snem.
- Nie wynagradzaj dziecku pobytu w żłobku kupowaniem zabawek, słodyczy czy pozwalaniem na wszystko.
- Nagradzaj za pozytywne zachowania, ale na negatywne reaguj reprymendą lub karą.
- Nigdy nie zapominaj, że żłobek uczestniczy w wychowaniu Twojego dziecka, ale nie przejmuje za nie pełni odpowiedzialności. To rodzic jest głównym wychowawcą. Ważne jest by wdrażać dziecko w domu w jasno określone reguły i zasady, wtedy odnalezienie się w funkcjonowaniu żłobka będzie dla niego łatwiejsze.
- Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i nie należy go porównywać z rówieśnikami. Stawiaj mu za wzór zachowania innych dzieci, które uważasz za prawidłowe, ale w taki sposób, by dziecko nie poczuło się gorsze i krytykowane za to, jakie jest